“Ik heb een brief van de NVWA ontvangen over verboden gezondheidsclaims op mijn website. Over drie maanden beoordelen ze mijn website opnieuw.”
Het komt regelmatig voor dat een gesprek met een nieuwe opdrachtgever zo begint. Vaak beseft de ondernemer niet dat hij in overtreding is. Er is veel tijd en aandacht besteed aan de ontwikkeling van een unieke formule, opvallende verpakking en een sterke marketingstrategie, maar de wettelijke eisen voor de teksten op de verpakking en de website zijn soms over het hoofd gezien.
Soms weet een opdrachtgever wel dat er regels zijn, maar neemt hij aan dat deze niet strikt worden nageleefd, zeker omdat concurrenten dezelfde claims lijken te gebruiken. Toch kunnen overtredingen flinke risico’s opleveren, zoals gedwongen aanpassingen van zorgvuldig geschreven teksten waarin al veel tijd en geld is geïnvesteerd. De NVWA kan niet alleen veranderingen eisen, maar ook boetes opleggen bij aanhoudende overtredingen. Dit brengt onnodige kosten en stress met zich mee, terwijl dit makkelijk te voorkomen is met een goed plan voor wettelijke naleving vanaf het begin.
In zulke gevallen help ik uiteraard graag. De adrenaline van een deadline om alles tijdig in orde te krijgen, kan spannend zijn, maar het mooiste is wanneer bedrijven al vanaf de eerste ontwikkelingsfase aandacht besteden aan de wettelijke aspecten. Goed voorbereide teksten, die aan alle eisen van de claimverordening voldoen, hoeven achteraf niet aangepast te worden en behouden hun krachtige boodschap.
Ik begrijp dat de regels rond claims en etikettering voor velen niet het leukste onderdeel zijn van productontwikkeling. Voor veel ondernemers ontbreekt bovendien de specialistische kennis om deze regelgeving effectief te integreren.
Hier kom ik in beeld: door vanaf het begin te zorgen voor naleving van de wet- en regelgeving, kunnen bedrijven hun supplementen probleemloos op de markt brengen – mét een sterke en compliant boodschap.
Mirella Dresch
Reactie plaatsen
Reacties